Czy można połączyć edukację i karierę zawodową z poznawaniem ciekawych ludzi i miejsc poza granicami Polski? Dzięki projektowi Euro-start Zawodowy współfinansowanemu przez program Erasmus+ niemożliwe staje się możliwe.
Uczniowie złotowskiego Ekonoma ponownie zdobywają doświadczenie zawodowe na europejskim rynku pracy, a przy okazji poznają walory naturalne i dziedzictwo kulturowe Dublina i okolic. 18 stażystów w zawodach technik ekonomista, informatyk i technik organizacji reklamy 30 kwietnia wyjechało na 4-tygodniowe praktyki zawodowe do Irlandii. Uczniowie mieszkają u rodzin goszczących, pracują w firmach o profilu usługowym, komunikują się na co dzień w języku angielskim, poznają wady i zalety funkcjonowania w dużej aglomeracji miejskiej. Pracy towarzyszy poznawanie ciekawych miejsc w Dublinie, integracja z lokalną społecznością i osobami pochodzącymi z różnych stron świata. W ramach programu kulturowego, oprócz atrakcji w centrum Dublina (uczelnia Trinity College, dzielnica Temple Bar, ogród botaniczny, muzea narodowe, parki), odwiedziliśmy Belfast poznając kulisy trudnej historii Irlandii Północnej i Republiki Irlandii, podziwialiśmy uroki „Szmaragdowej Wyspy” w hrabstwie Wicklow oraz na plaży w Bray zdobywając szczyt przyległego do niej wzgórza, a także w posiadłości Powerscourt Estate. Przed nami wyprawa do Grobli Olbrzyma znajdującej się w północnej części Irlandii. W trakcie mobilności uczniowie nie tylko rozwijają swoje umiejętności zawodowe i doskonalą znajomość języka angielskiego, ale przede wszystkim stają się bardziej samodzielni, odpowiadają za jakość wykonywanych przez siebie zadań, uczą się współpracy i komunikacji w zagranicznym zespole.
Oto niektóre wypowiedzi uczestników projektu:
„Uprzejmość i życzliwość Irlandczyków pozwoliła mi zrozumieć, że nawet drobne, miłe gesty potrafią komuś poprawić humor i sprawić, że jego dzień będzie słoneczny chociaż za oknem pada” (Julia Sala – TE)
„W firmie Grayson Consultants dotychczas nauczyłam się obsługiwać nowy program księgowy SAGE oraz dowiedziałam się w jaki sposób ewidencjonować i przechowywać dokumenty związane z zakupem i sprzedażą. Zajmowałam się rejestracją faktur zakupu i sprzedaży poszczególnych kontrahentów, tworzyłam listy kosztów dla konkretnych przedsiębiorstw, a także zestawienia VAT naliczonego i należnego dla różnych firm. Dowiedziałam się jakie stawki podatku VAT funkcjonują w Irlandii” (Agata Świerk – TE)
„W tym tygodniu nauczyłam się podstawowych czynności dotyczących organizowania targów (…). Brałam także udział w targach w CityWest Hotel, gdzie udzielałam informacji odnośnie stanowisk, seminariów, a także cateringu” (Karolina Zdrenka – TOR)
„Poznałam zasady działania stron internetowych i ich tworzenia, jak i zarządzania systemem zasobów, dowiedziałam na jak działa sklep internetowy” (Daria Kierzk – TI)
„W pracy używałam programów XERO – służący do księgowania i ACQUAINT – służący do ewidencjonowania statusu nieruchomości (…) Księgowałam faktury oraz obliczyłam saldo na koncie bankowym wynikające z dziennych operacji” (Marta Bonin – TE)
„(…) skończyłem tworzenie teledysku animowanego dla zespołu Lilac oraz zacząłem montować wywiad z lekarzem na temat ataku serca. Dowiedziałem się jak funkcjonuje firma Snow Furnace, jakich ma klientów oraz czym się dokładnie zajmuje. Szef opisał mi również w jaki sposób docierają do danych grup docelowych” (Jakub Piskulla – TOR)
„Zarówno David jak i Dylan bardzo ciepło mnie przyjęli. Dużo dowiedziałem się na temat firmy (…) oraz marki telefonów Apple, I Phone, które rzadko możemy spotkać w Polsce. Poznałem budowę telefonów tych marek od podstaw, naprawiając je w większym lub mniejszym stopniu. Dylan nauczył mnie posługiwania się mikrospawalnicą, która umożliwia lutowanie drobnych elementów telefonów (…). Zajmowałem się także laptopami (…)„ (Kacper Poplawski – TI)
„Uzyskałam wiedzę z zakresu obsługi klienta biura rachunkowego. Nauczyłam się ewidencjonować dokumenty i poprawiać błędy w programie SAGE” (Paulina Król – TE)
Joanna Maniak, Elżbieta Jejer-Kokowska